Emlékeztek a loftokról írt két hosszú bejegyzésemre (I. rész, II. rész)? Bár akkor nem számoltam be róla, de azért csináltam őket, mert a vizsgamunkámhoz előtanulmányt kellett készítenem. Bár már bő egy éve elkészült lakberendező vizsgamunkám, azóta se mutattam be. Most eljött az idő, hogy megmutassam, mint készítettem 2014-ben. Azóta még több dolgot láttam, tágult a látóköröm,
szóval valószínűleg mostmár eltérő lenne az hogy
mit tervezek. A főbb vonalakkal most az azonosulni
tudok, amin igazán változtatnék az az, hogy csak egy
színt használtam, most sokkal bátrabb lennék.
A bútorokat továbbra is imádom, a
kanapét különösen, de nagy kedvenc az
előszoba sideboardja, a rózsafa írókomód és az
ebédlőasztal.
szóval valószínűleg mostmár eltérő lenne az hogy
mit tervezek. A főbb vonalakkal most az azonosulni
tudok, amin igazán változtatnék az az, hogy csak egy
színt használtam, most sokkal bátrabb lennék.
A bútorokat továbbra is imádom, a
kanapét különösen, de nagy kedvenc az
előszoba sideboardja, a rózsafa írókomód és az
ebédlőasztal.
Jöjjenek a részletek!
Feladatom egy
124 nm-es lakás térszervezésének és berendezésének kialakítása volt. A lakás
Magyarország egyik első loftként újrahasznosított régi gyárépületében, a
Gizella Malomban található. A tervezés során ezért figyelembe vettem a loftok
térszervezési sajátosságait, és a lehetőségekhez képest megpróbáltam minél több
egybefüggő teret hagyni, hogy tudjon érvényesülni a viszonylag nagy belmagasság
(3,25 m) és alapterület (124 nm).
A lakás
tulajdonosa egy fiatal modell, aki munkája során beutazta az egész világot,
jelenleg pedig saját modelliskolája felépítésén dolgozik, így szükséges volt
egy olyan hely kialakítása, ahol a laptopján tud dolgozni, ám dolgozószobára
vagy nagyobb munkaállomás kialakítására nem volt szükség. Fontos volt számára,
hogy a lakás kialakítása reprezentatív legyen, ugyanis gyakran tart 8-10 fős
fogadásokat, így sokszor fordulnak meg nála szakmabeliek, sokszor külföldről
is. Ezekre az alkalmakra pedig ő szokott főzni, így egy nagyobb konyha
kialakítása volt szükséges, ahol ennyi ember számára is kényelmesen tud ételt
készíteni. Szintén a gyakori látogatók miatt volt szükséges egy fürdőtől
szeparált vendégmosdó kialakítására, illetve az előtérben tároló kialakítására,
ahol saját és vendégei kabátjait és cipőit is el tudja helyezni. Ruhái
elhelyezésére pedig egy gardróbként funkcionáló helyiséget is ki kellett
alakítani. Ezekhez az igényekhez kellett alkalmazkodnom tervezés közben, és
ezek szerint alakítottam ki a lakást.
A berendezést a
fehér, szürke, rozsdamentes acél és az padlizsán, illetve a natúr gőzölt akác
szalagparketta és a fa bútorok színe határozzák meg. A lakás berendezése a
MidCentury Modern (MCM) és a modernista stílus jegyeit ötvözi. Az MCM
stílusjegyeinek beépítése a tulajdonos kérése is volt, mivel külföldi utazásai
során megtetszett neki az utóbbi időben oly divatossá vált formavilág. Így a
berendezés darabjai között néhány nagy design-klasszikus is helyet kapott. Ezt
a formavilágot azonban letisztult színvilággal párosítottuk, hogy a hatás ne
legyen túl „retró”, hanem az otthon egy letisztult, modern képet nyújtson. A
lakáson végigvonul a padlizsán szín, mely színválasztásnak kiindulópontja a
kanapé volt. A festményeken és a konyha üveg hátfalán is ez a szín köszön
vissza.
Mint már
említettem, a lakás a Gizella Malomban, az első emeleten található loft, 3,25
méter belmagassággal és 124 nm alapterülettel. Az előtér-konyha-étkező-nappali
funkciókat falak használata nélkül, egy légtérben helyeztem el, és csak a
hálót, a fürdőt és a vendégmosdót szeparáltam falakkal mint intim területeket,
viszont a háló duplaszárnyú ajtajának
köszönhetően lényegében a hálót is össze lehet nyitni a nappalival.
Eredeti alaprajz:
Bontási terv:
Építési terv:
Berendezett alaprajz:
Színes berendezett alaprajz:
Villanyterv (nagyon fontos, és nagyon utálatos rész):
Burkolatkiosztási terv (a greslapokat mostmár nem feles, hanem harmados kötésben tenném le):
A hálószobából egy két oldalra tolható tolóajtón keresztül juthatunk a fürdőszobába. Az ajtóval szemben található az Ambience Bain magasfényű fehér fali fiókos Kitoi nevű mosdószekrénye, fölötte hozzá tartozó tükörrel és tükör megvilágítással. Balra egy 80 cm széles fal takarja el a wc-t, mely azonos a vendégmosdóban találhatóval. A mosdószekrénytől jobbra egy magasfényű fehér beépített szekrény található, melyben a mosógépnek, a szennyes tartónak és a különböző tisztítószereknek van helye. Szintén jobb oldalon található a négyszögletes akrilkád, melyhez üveg zuhanyfal is tartozik, hogy zuhanyzásra is használni lehessen a kádat. Az általános világítást 5 darab mennyezeti spotlámpa biztosítja. A burkolat azonos az előszobában használt padlóburkolattal, és a falon is ez fut fel, vízszintesen burkolva, 225 cm magasságig (vagyis az ajtó magasságáig). A csapok illetve a fürdőszobai kiegészítők is a Noken termékei.
Az élőtérből a
konyhába lépünk. A funkcióváltás burkolatváltással jár együtt, ugyanis a lakás
innentől kezdve (a fürdőszoba kivételével) a Kaind natúr gőzölt akác
szalagparkettájával van burkolva. A konyhaszekrény a Colombini Casa olasz cég
Artec Linea Glam konyhabútor családjába tartozik. Az előlapok színe magasfényű
fehér, a munkapult beton hatású laminált, a falat pedig 213,4 cm magasságig Ral
4007 (purple violet) színű hőálló konyhai üveg hátfal védi. A konyha
kiegészítők (szagelszívő, csap, mosogató) pedig rozsdamentes acélból készültek.
Az L-alakú konyhát a konyhai munkaháromszög figyelembevételével terveztem. Az
előszobához közelebb lévő részen 3 magas szekrény található, melyek
kamraszekrényt, beépített hűtőt és mélyhűtőt, illetve a beépített mikrót és
sütőt rejtik. Tőlük jobbra fiókos illetve polcos alsószekrények találhatók, és
itt található a duplamedencés mosogató, illetve a mosogatógép is. Mivel a
háztartás egy személyes, ezért nem láttam szükségesnek sok felsőszekrény
elhelyezését, csak két nyitott elemet helyeztem el az „L” hosszabb szárán. Az
„L” alak rövidebb szárán található az elektromos főzőlap, fölötte szénszűrős
szagelszívóval. A konyha rövidebb oldalát az ebédlő és a nappali felé egy 15 cm
szélességű nyitott polcos záró elem zárja, melybe pl szakácskönyveket vagy más
dekoratív elemeket lehet helyezni. A helyiség a teraszajtó közelsége miatt
jelentős mennyiségű természetes fényt kap. Az általános világítást itt is
mennyezeti spotlámpa biztosítja, de a munkapultot külön is megvilágítottam a
nyitott polcos felsőszekrény aljára szerelt LED-szalagos világítással. Az
üvegfal fölötti rész az „L” alak hosszabb szárán vakolt, fehérre (RAL 9010)
festett fal, a rövidebb oldalon viszont fehérre festett (tehát nem vakolt)
téglafal.
A lakásba
belépve egy 20 nm-es előtérbe érkezünk. A helyiség az épület átriuma felől
természetes világítást kap északi irányból, de a déli irányból, a teraszajtó
irányából is érkezik ide természetes fény. Az általános világítást 6 darab
mennyezeti spotlámpával oldottam meg, illetve célzott világítást is elhelyeztem
a tükör fölé. A bejárati ajtóval szembe a vendégmosdó ajtaját, az ajtó melletti
falszakasznál pedig egy dán rózsafa sideboardot helyeztem el, fölötte pedig egy
fazettás tükröt, és tükörvilágítást. Ezt a falat a Porcelanosa Suede Taupe
elnevezésű, fehér, domború mintázatú burkolatával borítottam, mely
visszafogott, ám mégis mozgalmas hatást eredményez. A padló burkolatának a
Porcelanosa Ferroker Aluminio 45*90-es alumínium hatású fémszürke lapjait használtam.
A bejárati ajtótól balra egy óriási, mennyezetig érő, magasfényű fehér
tolóajtós beépített szekrény található, mely a tulajdonos és a vendégek cipőjét
és kabátjai is elnyeli, illetve a háztartási eszközök (pl. porszívó) tárolására
is alkalmas.
Az előtérből
nyíló vendégmosdóban megszakítás nélkül folytatódik az előtér padlóburkolata. A
falakat pedig ugyanez a lap borítja vízszintesen burkolva az ajtó magasságáig
(210 cm). A wc a Noken NK Logic nevű szanitere, a mosdó és a mosdószekrény
pedig az Ambience Bain Mambo nevű mosdószekrénye. A magasfényű fehér
mosdószekrényhez tükör is tartozik tükör-megvilágítással, az általános
fényforrás pedig az előtérben is alkalmazott spotlámpa.
Az ebédlő a
konyhával és a nappalival is egy légtérben helyezkedik el. A helyiség közepén a
fém lábakon álló, üveglap tetejű Ramos asztal áll, körülötte 8 darab szürke
szövethuzatú Nomi étkezőszékkel a BoConcepttől. Az asztallap fölött 5 db acél
színű függeszték lóg, melynek formavilága az MCM-et idézi. Az üveglap miatt az
asztal nagy mérete ellenére nem uralkodik el a helyiségen, légies hatást kelt.
A teraszajtóval szemben lévő falon két, a lila különböző árnyalataiban játszó absztrakt
festmény lett elhelyezve, külön képmegvilágító karokkal. A festménysorozat
harmadik darabja pedig az étkező és a nappali határán a teraszajtó jobb oldalán
a falnál elhelyezett rózsafa írókomód fölött lóg. A komód az előszobában
található sideboardhoz nem csak anyagában, de stílusában is hasonlít, illetve
ahhoz hasonlóan eredeti dán darabról van szó. Ennek az írókomódnak a funkciója
a munkaállomás feladatának ellátása, mivel mérete a laptoppal dolgozáshoz
tökéletesen megfelel, ha pedig épp nincs használatban, be lehet zárni, és így
az esetleges rendetlenség is eltűnik. Az ebédlőben a külső fal fehérre festett
téglafal, a belső fal (melyen a két kép lóg) pedig vakolt, fehérre festett fal.
A szerkezeti tartóoszlop látszó része pedig az eredeti vasbeton, változatlan
formában.
A nappali
központi eleme az Arne Jacobsen és Flemming Lassen által 1939-ben tervezett
Mayor sofa, padlizsán színben, füstölt tölgy lábakkal. A kanapét két fotel
(Imola) egészíti ki a BoConcept-től. A fotelek huzatának színe egyezik az
ebédlőszékek huzatával. A parkettát a BoConcept Quarter fehér, geometrikus
mintájú marhabőr szőnyege borítja. A szőnyegen áll a Mies van der Rohe által
1929-ben tervezett dohányzóasztal, melynek az ebédlőasztalhoz hasonlóan fém
lába és üveg asztallapja van. A nappali központi világítását 6 darab mennyezeti
spotlámpa biztosítja (megegyezik a konyhában és az előtérben használtakkal). A
dohányzóasztal fölé a Ligne Roset Ouverture állólámpájának fehér szövetburája
lóg be. A kanapé mögött két sorban 8 darab Nonform polcelem helyezkedik el,
mely könyvek és különböző dísztárgyak elhelyezésére alkalmas. A tévét a Spacey tv
állványon lehet elhelyezni, az ehhez szükséges áramforrás pedig a parkettában a
bútor alatt lévő dugaljakkal van megoldva. A nappaliban, csakúgy, mint az
ebédlőben, a külső falak fehérre festett vakolatlan téglafalak, a belső falak
pedig vakolt fehérre festett téglafalak.
A nappaliból egy
duplaszárnyú ajtón keresztül jutunk a hálószobába. Szemközt egy 225 cm magas
fehérre festett fal található, mely funkcionálisan a hálószobát és a gardróbot
határolja el egymástól. A fal előtt található a fehér bőrből készült tűzött
fejvégű franciaágy. Mellette mindkét oldalon egy-egy éjjeliszekrényként
funkcionáló Valencia mellékasztal található. Fölöttük a mennyezetről lelógó
egy-egy Tom Dixon Beat Light Fat található fehér színben. Ezek a lámpák egy-egy
villanykapcsolóval irányíthatók, melyek az ágy két oldalán vannak elhelyezve. A
központi világítást a Beat Light Stout típusú Tom Dixon lámpa biztosítja,
szintén fehér színben. Az ágy fölött két festmény lóg, melyek a kanapé színét
idézik.
A fal mögött a gardrób található, az egyik oldalán beépített magasfényű fehér gardróbszekrénnyel, a térelválasztó fal oldalán pedig egy hatfiókos komóddal, fölötte tükörrel, két alumínium függesztékkel. A központi világítást 3 spotlámpa biztosítja. Az ablakkal szemközti falon még egy, a másikkal azonos típusú tükör található, mely a teljes alak megtekintését lehetővé teszi.
A helyiségek külső fala fehérre festett vakolatlan téglafal, a belső falak fehérre festettek. A tartóoszlop burkolata itt is az eredeti látszó vasbeton.
Látványterv-szerűségek:
Kiviteli tervek (Ezeken minden berendezési tárgy látszik, a táblázatban pedig a darabszám, méret, ár, beszerzési hely, anyag és szín látható. Ennek birtokában gyakorlatilag mindent be lehet szerezni):
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!